Com tindrà millors infraestructures una Catalunya independent?
La falta d’inversió en les infraestructures que Catalunya necessita ha perjudicat l’economia del país i és difícil no tenir la sospita que es deu a una decisió intencionada, amb la voluntat de castigar la voluntat d’autogovern dels catalans i amb l’objectiu de situar les infraestructures al voltant d’una centralitat que no respon a la geografia ni a les necessitats de Catalunya, ni d’Europa, sinó a una ideologia política determinada sobre com s’havia de fer Espanya.
L’aposta política del govern espanyol contra el Corredor Mediterrani, que Europa entén que és la gran via de comunicació terrestre de persones i mercaderies al sud del continent, és un exemple d’aquesta tossuderia absurda.
Catalunya necessita decidir lliurement sobre les infraestructures que fan falta i hi haurà recursos per fer-ho.
Sense l’escanyament del dèficit fiscal hi haurà uns recursos que ara no hi són. Amb el dèficit d’un sol any es podrien fer dues línies 9 del metro de Barcelona senceres.
Unes millors infraestructures permetrien augmentar la taxa de creixement a mig i llarg termini. Amb una economia creixent, hi haurà atractius per invertir en les infraestructures.
La capacitat de decisió d’un Estat propi ha de garantir que es facin lesinversions pensant en la gent, amb criteris de respecte al medi ambient i de política sostenible, sense malgastar diners en autovies sense cotxes, estacions sense trens i aeroports sense avions.
LA CONFERÈNCIA EN SIS PIULADES
- La planificació d’infraestructures va lligada a tenir poder polític. Si no hi ha aquest poder, no hi ha planificació d’infraestructures.
- El Corredor Mediterrani (que ara passa per Madrid) necessita ample de via europeu. D’Andalusia a Madrid ja hi és. Catalunya encara no en té.
- Sense infraestructures adequades l’economia d’un país no funciona prou bé.
- El Govern d’Espanya frena l’economia catalana (oberta i diversificada) i les seves infraestructures per intentar enfortir altres àrees de l’Estat.
- Només el 15% de carreteres radials de Madrid són de peatge; el 85%, gratuïtes. El dèficit d’aquells peatges es compensa amb peatges catalans.
- A Catalunya totes les autopistes s’han amortitzat. Es mantenen els peatges per compensar autopistes deficitàries, sobretot de Madrid.